bootstrap slider by WOWSlider.com v8.6
DNI ARCHITEKTÚRY A DIZAJNU
 

 

 

 

HOSTIA

 

MIROSLAV CIPÁR, univerzálny umelec - výtvarník maliar, dizajnér, grafik, ilustrátor, krasopisec, typograf, tvorca značiek a piktogramov, kresliar.
Bratislava / Slovensko

 

Je pokladaný za jedného z najvšestrannejších slovenských výtvarníkov. Jeho bohaté portfólio tvoria maľby, sochy, grafiky a vytvoril aj mnohé známe logá. Nepochybne najpopulárnejšie sú však jeho ilustrácie, za ktoré získal viacero významných ocenení. Brilantné majstrovstvo radí Cipára nepochybne k európskym umelcom, ktorým slovanstvo – hlavne v očiach západných zberateľov a obdivovateľov výtvarného umenia – nemožno uprieť.

Miroslav Cipár sa narodil 8. januára 1935 vo Vysokej nad Kysucou. Po ukončení žilinského gymnázia študoval v rokoch 1953 –1955 na Vysokej škole pedagogickej v Bratislave u profesora Eugena Lehotského. V rokoch 1955 –1961 absolvoval štúdium grafi ky a monumentálnej maľby na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU) v Bratislave pod vedením profesorov Vincenta Hložníka a Petra Matejku.
Erudovanosť a skúsenosti získal v rokoch 1971–1972 v indickom Novom Dillí v Children's Book Institut,v roku 1985 viedol workshop pre ilustrátorov na Srí Lanke a v roku 1987 získal štipendium v Spojených štátoch amerických. Uznávaný slovenský výtvarník stál pri zrode a realizácii viacerých kultúrnych projektov, ako je napríklad Bienále ilustrácií Bratislava (BIB). Významnú úlohu zohral aj v prelomovom roku 1989, keď bol jedným zo zakladateľov hnutia Verejnosť proti násiliu (VPN) a aktérov Nežnej revolúcie.

Univerzálny umelec Miroslav Cipár sa venuje úžitkovej grafike, monumentálnej tvorbe, sochárstvu, tvorbe značiek a tiež pracuje v oblasti reklamnej a plagátovej tvorby, animovaného fi lmu a scénografie. Jeho veľkou prednosťou však ostáva kresba, charakteristická Cipárovým nezameniteľným rukopisom. Ten spočíva v štylizácii jednoduchých predmetov, ktoré skladá tvarovo i farebne do kompozične zoskupených obrazov plných fantázie. Autorovu ilustračnú tvorbu charakterizuje dominantný prvok hravosti a sladkej romantiky. Za ilustračnú tvorbu získal Miroslav Cipár viacnásobnú Cenu vydavateľstva Mladé letá a Čestné uznania zo súťaže Najkrajšia kniha. Za ilustrácie ku knihám Márie Ďuríčkovej Biela kňažná a Dunajská kráľovná získal Plaketu BIB'73 a Plaketu BIB'77. Z Festivalu najkrajších kníh sveta vo francúzskom Nice si v roku 1972 priniesol ocenenie Zlatý orol za ilustrácie Aristofanovej Lýsistraty. Od roku 1979 je výtvarník nositeľom ceny Ľudovíta Fullu a od roku 2001 tiež nositeľom Radu Ľudovíta Štúra I. triedy.

 

"Páči sa mi názor – prijal som ho za svoj – že človek sa narodí kvôli tomu, aby sa vyjadril, aby povedal, čo si myslí o svojej existencii".



   

STÉPHANE BEEL ARCHITECTS
Gent / Belgicko


25.05.2016 _ 19:00 _ prednáška
Primaciálny palác, Primaciálne námesti 1, Bratislava

 

"Čoraz viac a viac, moju architektúru sprevádza zdržanlivosť." Belgický architekt Stéphane Beel vždy vedel výstižne pomenovať procesy, ale aj skryté vášne, ktorými počas dlhých a úspešných desaťročí prechádzala jeho tvorba. Stručné, no o to údernejšie slová rovnako ako jeho architektúra, ktorá nepotrebuje presviedčať o svojich silných stránkach. Beel (1955, Kortrijk) architektúru študoval na Hoger Sint-Lucasinstitut v Gente a krátko po absolutóriu v roku 1980 konštituoval vlastný ateliér. Debutoval projektom domu v meste Zoersel, v ktorom bystré oko architektonickej kritiky spätne vystopovalo prvé náznaky jeho špecifickej metódy. Beel je majster zvláštnej mimikry, analyzuje okolie, jeho charakteristické znaky rozloží na drobné, následne ich pretvorí a nanovo aplikuje v novom objekte. Beelova architektúra tak obsahuje DNA prostredia, do ktorého vstupuje s najvyššou citlivosťou, no zároveň na ňom nie je vizuálne ani obsahovo závislá. Stéphane Beel sa v osemdesiatych rokoch zaradil k predstaviteľom tzv. tichej generácie v belgickej architektúre, ktorá sa zasadzovala za jej formálnu očistu. Produktivita aj renomé jeho ateliéru rástli a na prelome storočí sa Beel stal jedným z najuznávanejších pojmov na belgickej architektonickej scéne. Minulý rok oslávil šesťdesiatku, no nič nenaznačuje blížiacu sa ideovú vyčerpanosť. Skôr naopak, je vo vrcholnej kondícii. Jeho práce zahŕňajú projekty rodinných domov, významné kultúrne objekty, školy, administratívne centrá, rozsiahle urbanistické riešenia, ale aj "drobnosti" z oblasti tvorby nábytku a dizajnu svietidiel. K známym dielam patrí napríklad Rubens House v Antverpách, Múzeum Rogera Raveela v Machelen-Zulte, Súdny dvor v Gente, viacero objektov v Leuvene - Múzeum M, Psychiatrické centrum Gasthuisberg, kolektívne bývanie Balk van Beel, ďalej väznica Poort v Beeverene, konverzia sila Kanaal vo Wijnegem a mnohé ďalšie. Každý z návrhov je iný, svojbytný, no najmä zdržanlivý. Minimalistom sa však nikdy necítil. Lepšie mu sedí pozícia vytrvalého aktivistu za
demystifikáciu architektúry, ktorá by jej pomohla zbaviť sa kultúrnej izolácie a stať sa tým, čím má byť – obohatením každodenného života.
Text: Elena Alexy
www.stephanebeel.com

 

   
HARQUITECTES
Sabadell / Španielsko

 

26.05.2016 _ 19:00 _ prednáška
Primaciálny palác, Primaciálne námesti 1, Bratislava

 

H Arquitectes, Sabadell - Barcelona
Vo štvorici fungujú už šestnásť rokov. A majú na to metódu. Ako sami hovoria: "Záchytným bodom našej spolupráce je odriekanie, tímová práca je možná jedine vtedy, ak sa vzdáte vlastnej dôležitosti." H Arquitectes je etablované architektonické zoskupenie, ktoré sídli v katalánskom meste Sabadell v súmestí Barcelony. Jadro ateliéru tvoria štyria architekti David Lorente Ibánez (Granollers, 1972), Josep Ricart Ulldemolins (Cerdanyola del Valles, 1973), Xavier Ros Majó (Sabadell, 1972) a Roger Tudó Galí (Terrassa, 1973). Všetci v rokoch 1998-2000 končili štúdium architektúry na škole E.T.S.A. Valles, kde Josep a Roger v súčasnosti pôsobia aj ako pedagógovia.
Medzinárodnú publicitu spočiatku zaznamenali návrhmi rodinných domov, ktoré označujú číslami 205, 1014, 1101... Väčšina vznikla v okolí Barcelony a ich spoločným formálnym znakom je hĺbavá práca s fasádnou tehlou a zvýšená ohľaduplnosť voči miestnej topografii. Ešte podstatnejšími aspektmi prístupu H Arquitectes je však recyklácia a trvalá udržateľnosť. Nie však v zmysle supervýkonných, no drahých technológií, ale skôr znalosťou a úctou voči životným cyklom stavby a jej okolia. V tomto smere sú H Arquitectes nekompromisní. Zdravie planéty pre nich nie je fráza, čo opakovane potvrdzujú výberom konštrukcií, materiálov a priestorových riešení, ktoré prirodzene znižujú energetické nároky architektúry, ale aj stavebné náklady. Dôkazov je viacero: facelifting a dostavba školy z 50tych rokov v meste Sabadell, študentské internáty v Barcelone, výskumné centrum environmentálnych vied a paleontológie v Univerzitnom campuse v meste Cerdanyola... Výnimočnosti ich práce a ideálov zodpovedá aj čoraz dlhší zoznam ocenení a víťazstiev v súťažiach.
www.harquitectes.com

 

   

ELDING OSCARSON
Štokholm / Švédsko

 

27.05.2016 _ 19:00 _ prednáška
Fakulta architektúry STU, Nám. slobody 19, Bratislava

 

Súčasná švédska architektúra je ako bezodná nádoba. Jej osobnostný potenciál s prísľubom pozoruhodných prístupov je takmer nevyčerpateľný. Súčasťou tejto vitálnej generačnej vlny je aj Johan Oscarson zo štúdia, ktoré vedie spoločne s Jonasom Eldingom. Architekti, ktorí radi chodia po nevyšliapaných chodníčkoch.
Jonas Elding (1972) a Johan Oscarson (1974) architektúru študovali na Univerzite v Lunde. Po skončení štúdia sa každý vydal vlastnou cestou. Jonas sa na sedem rokov uchytil v slávnom tokijskom ateliéri SANAA, kde spolupracoval na projekte budovy New Museum of Contemporary Art v New Yorku. Johan sa stal spoločníkom v štúdiu architekta a dizajnéra Thomasa Sandella v Štokholme. Opäť sa stretli v roku 2007, kedy obnovili staré priateľstvo a pustili sa do vlastných projektov. Prvým bol radový dom Landskrona – záležitosť síce neveľká, no s masívnou medzinárodnou odozvou, a to nielen vďaka prekvapivo veľkorysému využitiu relatívne útleho pozemku v tradičnej uličnej zástavbe.
Pozornosť vyvolal aj neskrývaným, no nanajvýš premysleným prenosom niektorých znakov súčasnej japonskej architektúry do prostredia švédskeho vidieka. Zhodnocovanie vlastných multikultúrnych skúseností pokračovalo aj v ďalších projektoch, ako je napr. rodinný dom v Mölle, interiéry grafického štúdia Oktavillla v Štokholme, rodinný dom Nerima v Tokiu alebo konverzia historického areálu pre firmu No Picnic v Štokholme. Následne pribudlo niekoľko víťazstiev v súťažiach v USA, Veľkej Británii, Nemecku, Slovinsku a Španielsku, takže v súčasnosti majú naozaj plný kalendár a nabitý program.
www.eldingoscarson.com

   

DENISA KOLLAROVÁ a ANNA VAN LINGEN
Amsterdam / Holandsko

 

25.05.2016 _ 19:00 _ prednáška
Primaciálny palác, Primaciálne námesti 1, Bratislava

 

Denisa Kollarová žije a pracuje v Amsterdame, kde spolu s Annou van Lingen začali spolupracovať po ukončení štúdia grafického dizajnu na Gerrit Rietveld Academie v roku 2013. Začiatkom roku 2016 vydali knihu Seventeen Playgrounds – Aldo van Eyck, ktorá bola predstavená verejnosti vrámci prednášky v Rijksmuseum v Amsterdame. Originálny objekt preliezky v tvare igla vystavujú v popredných galériách v Európe, vďaka čomu upozorňujú na tému dizajnu detských ihrísk a kritizujú stav v akom sa verejný priestor spolu s detskými ihriskami ocitá. Zatiaľ čo protestujú proti ekonomickému tlaku firiem, ktoré tento nevkusný farebný dizajn pretláčajú do našej spoločnosti zároveň uvádzajú pozitívny píklad architekta Alda van Eycka, ktorý situáciu detských ihrísk zvládol ukážkovo.

 

Téma detských ihrísk je z hľadiska dizajnu málo preskúmaná. Je to téma, ktorou sa v minuosti zaoberali dizajnéri, architekti, sochári a umelci. Dnes to patrí do rúk firiem, ktoré vytvárajú predfabrikované súčiastky a detské ihriská aplikujú do každej krajiny bez ohľadu na kontext miesta. Myslíme si, že je potrebné pripomenúť ako sa tejto téme venoval architekt/ dizajnér Aldo van Eyck a touto formou poukázať na tému detských ihrísk ako jednu zo zaujímavých tém pre dizajnérov a architektov súčasnosti.

 

Výnimočné dizajny detských ihrísk popredného architekta Alda van Eyck ovplyvnili generácie detí v Amsterdame, Po druhej svetovej vojne, van Eyck venoval všetok svoj čas na to aby vyvinul pavučinu pozostávajúcu zo 700 detských ihrísk v Amsterdame a jeho okolí. Dnes môžeme nájsť už iba pár zachovalých detských preliezok od tohto architekta.

 

   

ALICJA KNAST
Katovice / Poľsko


26.05.2016 _ 19:00 _ prednáška
Primaciálny palác, Primaciálne námesti 1, Bratislava

 

"Mesto Katovice je, podobne ako mnohé mestá horného Sliezska, historicky úzko späté s témou ťažkého priemyslu a baníctva. Mestá po sebe zanechali charakteristické umelé krajiny, priemyselné komplexy a budovy, ktoré sú ako nezameniteľné kultúrne dedičstvo pevne ukotvené v kolektívnom vedomí. Situácia v Katoviciach je však špecifická tým, že ťažobné jamy sa nachádzajú v bezprostrednej blízkosti centra. Koncept sa preto opiera o zásahy, ktoré sú zvonka takmer nepostrehnuteľné, no zároveň vytvára veľkorysé možnosti pre muzeálnu prevádzku. Celý priestorový program sme ako hommage na pôvodnú funkciu územia umiestnili pod úroveň terénu. Zvonku sú viditeľné iba abstraktné sklenené kubusy, v ktorých sídli administratíva, odborné oddelenia a klimatizačné technológie. Ich architektúra harmonicky zapadá do ansámblu existujúcich historických objektov. Novovytvorená sieť chodníkov, námestí a zelených plôch dáva celému areálu výraz elegantnej verejnej rekreačnej oblasti, mestského parku v najlepšom zmysle. Bývalá ťažná veža Warszawa je vďaka prístavbe výťahu a schodiska prístupná aj pre návštevníkov a ponúka výhľad na celé Katovice."

Riegler Riewe Architekten

www.muzeumslaskie.pl

 

   

CARLO PRATI a CARMELO BAGLIVO
Rím / Taliansko

 

27.05.2016 _ 19:00 _ prednáška
Fakulta architektúry STU, Nám. slobody 19, Bratislava

 

Utopické predstavy, univerzálne mesto plné kritických alúzií a náznakov blížiaceho sa zániku. Talianski architekti Carmelo Baglivo a Carlo Prati kriesia klasické výtvarné techniky, aby upozornili na skryté stránky architektúry, ale aj súčasného života.

Carlo Prati a Carmelo Baglivo sú Rimania, a tým je povedané mnohé. Každý má vlastné, spoločensky a profesionálne dobre ukotvené zázemie, no spája ich priam nutkavá potreba tvoriť mimo reálne rámce architektúry, v území, kde neplatia žiadne dogmy a predvídateľné procesy. Obom je blízke vyjadrovanie sa prostredníctvom kresby, čo je v dnešnej digitálnej kultúre nanajvýš osviežujúci úkaz. Obaja sa tiež s obľubou nechávajú unášať úvahami o svete, meste, živote, ktorý je nám síce povedomý, no niečo nám na ň om predsa len nesedí. Pohrávajú sa so starými formami, symbolmi pokroku ale aj konzumu, do štandardných obrazov mesta vkladajú znepokojujúce novotvary. Nič nie je také, ako bolo alebo ako má byť, a v pozadí cítiť nepatrný závan dekadencie či blížiacej sa apokalypsy. Nie náhodou aj výstava, ktorú okrem svojej architektonickej tvorby prišli predstaviť do Bratislavy, dostala názov Atlantída. Nad koncom mesta sa zamýšľajú spoločne s tretím autorom – architektom Beniaminom Servinom a tiež kurátorom Giorgiom de Finis. Expozíciu vyskladali z 12 impozantných veľkorozmerných panelov, ktoré dopĺňa 20 menších formátov. Ich epické kresby a koláže smerujú k utópii symbolizujúcej modernú "tekutú" spoločnosť, ako ju vo svojom diele definoval poľský sociológ Zygmunt Bauman. Zánik mesta teda odvodzujú od nastavenia dnešnej premenlivej, dynamickej a informačne zahltenej spoločnosti, ktorej chýbajú záchytné body. Reakciou na túto skutočnosť je architektúra, ktorá je v nepretržitom procese transformácie.

Atlantída je symbolom utopického mesta. Slovami kurátora: "Rád uvažujem o Atlantíde ako o meste, ktorého zrod stále prebieha. Ponorenom do plodovej vody, a nie potopenom na dne mora." Kresby a diela troch architektov sú víziou architektúry pripravenej čeliť nepretržitej dynamickej evolúcii.
text: Elena Alexy

   

E-GGS DESIGN
Florencia / Taliansko

 

25.05.2016 _ 17:00
showroom TON, Karpatská 8, Bratislava

 

E-ggs design Studio bolo založené v talianskej Florencii v roku 2012 Gaiou Giotti a Gionem Scarsellim. Ich práca je prierezom medzi produktovým dizajnom, návrhmi interiérov a architektúrou. Svoju pozornosť smerujú na neobvyklé javy v každodennom živote a na hľadaní nových spôsobov vyjadrovania a materiálov. "Keď sme začínali spolupracovať, hľadali sme názov, ktorý by syntetizoval naše ména a zároveň obsahoval niečo, čo by pripomínalo nejakú z predstav o dizajne. Egg (z anglického prekladu vajce) berieme ako zrodenie, archetyp, ktorý úzko súvisí s každým nápadom a zároveň obsahuje tiež iniciály našich men," popísala vznik názvu Gaia Giotti.
www.e-ggs.it

   

DECHEM
Praha / Česká republika

 

26.05.2016 _ 11:55_ O 5 MIN 12 - brunch s DOMOSS
hosť – českí dizajnéri DECHEM, Bajkalská 22, Bratislava

 

DECHEM studio bolo založené v Prahe v roku 2012 Michaelou Tomiškovou a Jakubem Janďourkem. Spoznali sa na sklárskej škole v Novom Bore. Michaela studovala produktový design na VŠUP v Prahe, a neskôr pracovala pre niekoľko uznávaných dizajnérskych študií. Jakub sa zdokonaľoval v zručnosti v obore osvetlenia,spracovania skla, technológie a výroby. Neskôr založili studio DECHEM, so zameraním na dizajn produktov. Vždy venujú zvláštnu pozornosť sklu, tradičným českým remeslným technikám a suvislostiam ich rôzných foriem. Venujú maximálnu starostlivosť všetkým fázam života produktov - od návrhu a prototypovanie cez technologický vývoj až po výrobu, balenie a distribúciu. Významnou časťou ich práce sú projekty svietidiel a bytových dopĺnkov na mieru pripravované do interiérov súkromných bytov, rezidencií i verejných priestorov.

www.dechemstudio.com

   

THOMAS FEICHTNER
Viedeň / Rakúsko

 

27.05.2016 _ 11:55 _ O 5 MIN 12 - brunch s NOVA INTERIER – hosť – rakúsky dizajnér Thomas Feichtner, Velehradská 7/A, Bratislava

 

Thomas Feichtner je medzinárodne uznávaný produktový dizajnér a etablovaná značka. Navrhol rad produktov pre rakúsky priemysel i tradičných
remeselníkov, akými sú napríklad J & L Lobmeyr, Neue Wiener Werkstätten, Wiener Silber Manufactur, Augarten Porzellanmanufaktur, TON a Carl Mertens, spolupracoval so svetovými značkami ako Vitra, Absolut, Thonet či FSB. Jeho práca sa pohybuje v krásnom priestore medzi priemyselnou a ručnou výrobou, masovou produkciou a tvorbou vzácneho originálu. Zohráva
hlavnú úlohu na medzinárodných výstavách v Miláne, Saint Etienne, Londýne, Graci..., rovnako ako v MAKu – Rakúskom múzeu úžitkového umenia / Súčasného umenia vo Viedni. Jeho práca bola ocenená medzinárodnými
cenami za dizajn a zahrnutá do významných dizajnových kolekcií. MAK – Rakúske múzeum úžitkového umenia a súčasného umenia a vydavateľstvo Birkhäuser Verlag vydali v roku 2010 jeho osobnú monografiu s výstižným
názvom "Thomas Feichtner – Edge to Edge" a nedávno i knižku "Thomas Feichtner – Design Unplugged – Sketches / Skizzen". V roku 2011 získal ocenenie "Austrian State Award for Design".
www.thomasfeichtner.com

 


     rainside s.r.o.
Facebook Instagram Facebook Twitter